اخلاق حرفه اي در بنگاه هاي املاک
در ايران کسب و کار به شکل سنتي رواج دارد چرا که اصول و قواعدي براي کسب و کار به شکل حرفه اي يا تعريف نشده است و يا قابليت اجرايي ندارد .در دنياي امروز اخلاق حرفه اي در کسب و کار جايگاه مهمي دارد . به همين خاطر ما شاهد تدوين استراتژي ملي و برنامه اقدام ملي مسئوليت اجتماعي بنگاه ها توسط تمام کشورهاي اروپايي يا ايجاد مرکز مسئوليت اجتماعي و اخلاق کسب و کار در اتحاديه اروپا هستيم اما در ايران عموما اخلاق حتي در ساده ترين مفهوم آن در استراتژي کسب و کار ديده نمي شود .
به گزارش فرصت امروز در کسب و کارهاي ايران تعريف حداقلي از اخلاق وجود دارد و اين حداقل ها نيز رعايت نمي شود در صورتي که دنيا به سمت اخلاق حرفه اي حرکت مي کند. در اخلاق حرفه اي حاکميت رفتار اخلاقي در هيات مديره ، رعايت اصول اخلاقي در برابر کارکنان ، رعايت حقوق محيط زيست و رعايت حقوق مشتريان و مصرف کنندگان گستره مفهومي اخلاق کسب و کار را شکل مي دهد.
در بازار يکي از عوامل مهم در فروش ، مساله اخلاق است . ايراني ها انساني هايي اخلاق مدارند و همواره دوست دارند در مراودات و معاملات اخلاق به عنوان يک اصل حرفه اي رعايت شود . طبيعي است با توجه به روحيه ايراني ها به عنوان ملتي فهيم و درست انديش ، به راستي و درستي بيش از هر چيز اهميت دهند .
بنگاه هاي املاک در ايران نقش مهمي در بازار مسکن دارند و افراد زيادي همواره به اين مکان ها براي خريد يا فروش مراجعه مي کنند بنابراين داشتن دستورات اخلاق حرفه اي کسب و کار در بنگاه هاي املاک يک ضرورت اجتماعي و حقوقي است .
متاسفانه در ساليان اخير برخي از افراد کم صلاحيت وارد حوزه کسب و کار خريد و فروش املاک شدند و اعتبار مشاور املاک را با عملکرد نامناسب خود در نزد مردم تقليل دادند چرا که هر کس مي تواند به راحتي بدون تجربه و مهارت و دانش يک شبه وارد اين حرفه شود . در صورتي که هر کاري مقدمات و تمهيداتي دارد اما عملکرد ضعيف اتحاديه املاک در ادوار گذشته باعث شد تا هر کس خود را مشاور بداند . در صورتي که طبق قانون ، دلالي نياز به کسب پروانه دارد . اين که بنگاه هاي املاک مجوز کسب دارند کافي نيست بلکه کساني که به عنوان مشاور املاک فعاليت مي کنند بايد داراي پروانه فعاليت باشند تا با عملکرد ضعيف خود به اين حرفه آسيب وارد نکنند .
مشاور املاک کسي است که کليه اصول و قوانين خريد و فروش املاک در ايران را مي داند و مي تواند تحليل درستي از بازار مسکن به دست دهد . بنابراين بايد براي مشاور املاک ضوابط و قوانيني وضع شود تا به اين حرفه آسيب بيشتري وارد نشود .
اخلاق در بنگاه هاي املاک را مي توان به دو بخش اخلاق فردي و اخلاق حرفه اي کسب و کار تقسيم کرد . در اخلاق فردي مشاور املاک متعهداست تا با صداقت و راستي و درستي کار کند و اخلاق انساني را در کارها رعايت کند . او متعهد است تا در برابر خريدار و فروشنده فردي صادق ، رازدار ، امانت دار ، با وجدان ، درستکار و با انضباط باشد و وفاي به قول و فعل داشته باشد تا مردم به او در انجام معاملات اعتماد کنند .
در دنياي امروز اعتماد سازي يکي از ارکان مهم در بازاريابي و فروش به شمار مي رود و تا زماني که جريان اعتماد سازي به خوبي ميان طرفين شکل نگيرد طبعا خريد و فروشي صورت نمي گيرد . به همين خاطر در عصر جديد تمام فروشندگان دنيا مي خواهند راستگو باشند تا مردم به آنها اعتماد کنند اما متاسفانه برخي از افراد شاغل در بنگاه هاي املاک ناآگاهانه در برابر سوالات خريدار يا فروشنده راست نمي گويند و همين آغازي براي فرو ريختن ديوار اعتماد است . شايد به اين دليل که تصور مي کنند با دروغ مي توانند معامله اي صورت دهند در حالي که در عصر جديد تنها چيزي که مي تواند در بازار عامل موفقيت باشد رعايت اصول اخلاق حرفه اي است.
مسکن کالايي گران بهاست و هر شخص در طول عمر خود يک يا دو بار اقدام به خريد مي کند بنابراين خريدار مسکن با همه خريداران کالاها فرق دارند . کسي که قرار است ميليون ها تومان پول براي خريد خود پرداخت کند همه جوانب را به درستي مي سنجد پس اگر مشاوره بر پايه رعايت اخلاق حرفه اي کسب و کار شکل گيرد احتمال خريد به مراتب بيشتر از زماني است که با دروغ بي اعتمادي برقرار مي شود . گاه مشاور املاک واحدي را که مي خواهد بفروشد نديده است و وقتي خريدار از او مي پرسد : آيا واحد مورد نظر نورگيري مناسبي دارد ؟ با قطعيت مي گويد عالي است از سه طرف شما نور داريد . در صورتي که مشاور هنوز يک بار به داخل واحد مربوطه نرفته است. وقتي از واحد مسکوني بازديد صورت مي گيرد خريدار بي اعتماد مي شود و در ادامه هر چه قدر هم حرف راست و درست بر زبان جاري شود خريدار قياس بر همان نور منزل مي گيرد و نهايتا خريدي انجام نمي شود .
اگر همه مشاوران املاک اخلاق حرفه اي را در تمام فرايند بازاريابي و فروش رعايت کنند شکي نيست که سطح درآمد و فروش ماهانه آنها به شکل چشمگيري افزايش مي يابد. مشاوران املاکي که امروزه نام و آوازه اي در تهران و شهرستان ها دارند کساني اند که با راستي و درستي ميان خود و مردم پل اعتماد بلندي برقرار کردند وامروز با همان اندوخته اعتمادها به کسب و کار خود رونق مي دهند .